Kursens syfte
Målsättning med kursen är att deltagarna ska få med sig konkret informationsteknik och samtalsverktyg att direkt omsätta i patientverksamheten.
Innehåll
Vad står vi idag - vi diskuterar följande tre frågor:
- Vilka utmaningar möter ni på er klinik?
- Vilka styrkor har ni - när fungerar allt?
- Vilka strategier har ni i besvärliga situationer?
Metodik: Inte VAD vi säger utan HUR
- Informationsteknik vid patientrådgivning
- Att motivera till förändring för en bättre munhälsa
- Att göra patienten delaktig i beslut om terapi, behandling och uppföljning
- Hur når vi fram sista biten till patienterna?
- När patienten blir din viktigaste medarbetare
- Att arbeta hälsofrämjande - vad innebär det?
- Rådgivande samtal
- Kvalificerat rådgivande samtal
- Motiverande samtal
Hur bemöter vi kliniska dilemman - patientfall och erfarenheter
- Curling - som förälder och behandlare - var går gränsen för vårt ansvar?
- Den rädda patienten som behöver trygghet samtidigt som vi har ont om tid - hur får vi ihop det?
- Att informera så det går fram även i stressade situationer - med rätt teknik
- Att hantera klagomål
- Att ta vara på den besvärliga patienten
- Att arbeta långsiktigt för en hållbar patientrelation och ett hälsofrämjande arbetsliv.
Målgrupp
Denna kurs riktar sig till tandvårdspersonal
Omfattning
4 digitala tillfällen på 2 timmar (8 timmar totalt) och 12 timmars enskilt arbete
Datum: 28/2,14/3, 10/4, 15/5
Grupp 1: alla dagar kl 08.00-10.00
Grupp 2: alla dagar 13.00-15.00 (öppnas vid stort intresse)
Obligatorisk närvarande vid samtliga kurstillfällen.
Max antal platser:
12 platser per grupp, varav 5 st till Region Jönköpings län, 4 platser till Region Östergötland och 3 platser till Region Kalmar län.
Lokal:
Digtialt via ZOOM
Kostnad
3650 kr inkl moms Interna deltagare
6500 kr inkl moms externa deltagare (varav moms 1300kr)
Kontakt
Helene Rödjevi, kursadministratör
Kursgivare
Karin Sjögren, Odont dr, leg tandläkare, affärskommunikatör, tränare i motiverande samtal (MI) samt konusult i social arbetsmiljö