Interkulturell kompetens och kommunikation

Kursens syfte

Syftet är att stärka deltagarnas interkulturella kompetens. Mer specifikt handlar det om att kommunicera, samarbeta och hantera utmaningar på ett konstruktivt sätt samt att ta tillvara de möjligheter som uppstår när människor med olika bakgrund möts. 

Kursens innehåll
 

  1. Självmedvetenhet (”Detta är min sanning”)
  2. Perspektivmedvetenhet (”Min sanning är inte Sanningen”)
  3. Nyfikenhet (”Jag är intresserad av din sanning”)
  4. Kunskap och färdigheter (att vara förberedd och kunna få och förmedla den information jag behöver)
  5.  Erfarenheter (att utsätta mig för situationer där jag kan lyckas eller misslyckas i kulturmötet)
  6. Reflektion (att fundera över och diskutera erfarenheter och dra lärdom av dem)

Målgrupp

Denna kurs riktar sig till  samtliga medarbetare som arbetar på tandvårdsklinik.

Omfattning

Heldag med föreläsningar och gruppövningar. kl.09:00-16:00

Lokal:  Nässjö, Hotell Högland

Max antal deltagare: 

40 st, varav 15 st Region Jönköping, 13 st Region Östergötland, 12 st Region Kalmar

Kostnad

3700kr för interna deltagare (medarbetare i Region Jönköping, Östergötland eller Kalmar)
6500kr inkl moms för externa deltagare (varav moms 1300kr)

I kursavgiften ingår lunch, fika och kursmaterial. Resa och eventuellt boende ombesörjs och bekostas av deltagare själva.

Kontaktperson

Helene Rödjevi, kursadministratör

Kursansvarig

Patrick Gruczkun, beteendevetare med fokus på kulturmöten


Tillfällen


Titel: Interkulturell kompetens och kommunikation
Startdatum:
Slutdatum:
2026-03-18 09:00
2026-03-18 16:00
Plats: Nässjö, Högland hotell
Lediga platser: 13
Sista anmälningsdag: 2026-02-25