Allmänt
Kursen äger rum under 3 dagar och tar upp många olika aspekter av etik, bemötande och kommunikation i vården.
Innehåll
Dag 1 har fokus på etiska principer och värden, lagstiftning inom hälso- och sjukvården samt en diskussion kring olika situationer i vården som kan uppstå och hur man kan hantera dem. Diskussioner om patientfall.
Dag 2 fokuseras kring kommunikation i teori och praktik. Dagen börjar med en introduktion med teori och praktiska övningar. Efter lunch kommer en rad föreläsare (bla personal från barn och LAH) som berättar hur de arbetar med kommunikation i praktiken inom deras verksamheter. En föreläsning tar upp hur vi kan bemöta ”besvärliga” patienter.
Under de följande veckorna är ni ute på "Etisk spaning". Vi träffas därefter för en avslutningsdag där ni får diskutera era situationer/patientfall. Kursen tar också upp frågor kring mångkultur och tolkanvändning. Patientnämnden medverkar och berättar om patienters upplevelser av vården.
Målgrupp
Kursen lämpar sig för alla som arbetar i vården och möter patienter och närstående i sin vardag. Alla kan anmäla sig via Kompetensportalen. Om platserna är fullbokade finns möjligheten att stå på reservlista.
De som deltagit i kursen har fram till idag varit undersköterskor, sjuksköterskor, biomedicinska analytiker, barnmorskor, kuratorer & logopeder.
Mål
Efter avslutad kurs kommer deltagaren att ha fått grundläggande kunskaper om etiska principer och värden samt lagstiftning inom hälso- och sjukvården. Kursen ger också kunskaper och färdigheter inom kommunikation. Deltagare blir bättre på att reflektera kring olika etiska situationer.
Omfattning
3 heldagar
Kostnad
2500 SEK
Kontaktperson
Kursansvarig är Ulrica Swartling, ulrica.swartling@regionostergotland.se