Kursens syfte
Målsättningen med kursen är att deltagarna ska få med sig kunskap om karies, uppkomst, förebyggande och behandling samt konkret informationsteknik och samtalsteknik att direkt omsätta i patientverksamheten.
Kursens innehåll
Var står vi idag - vi diskuterar följande tre frågor:
- Vilka utmaningar möter ni på er klinik?
- Vilka styrkor har ni - när fungerar allt?
- Vilka strategier har ni i besvärliga situationer?
Karies
- Uppkomst, kemi, patologi och mikrobiologi
- Stärkande faktorer - saliv, flourider,
munhygien, kost
- Riskfaktorer - saliv, kost, mikroflora,
munhygien
- Balansen mellan plus och minus - vad händer
när det rubbas?
- Karies - ett symtom på något inte står rätt till -
eller bara en kunskapslucka?
Kommunikation: Metodik: Inte VAD vi säger utan HUR
- Informationsteknik vid patientrådgivning
- Att motivera till förändring för en bättre
munhälsa
- Att göra patienten delaktig i beslutmom terapi,
behandling och uppföljning
- Hur når vi fram sista biten till patienterna?
- När patienten blir din viktigaste medarbetare
- Att arbeta hälsofrämjande - vad innebär det?
- Rådgivande samtal
- Kvalificerat rådgivande samtal
- Motiverande samtal
Hur bemöter vi kliniska dilemman - patientfall och erfarenheter
- Familjen i tandvården - en grupp - att tänka på vid kallelser, inskolningar,
seriebokningar - relationen till tandsköterska - familjen.
Rädsla - den tandvårdsrädda mamman som smittar sitt barn -besvärliga
familjer - vad handlar det om egentligen? Karies - när det blir en dom som
faller över en som redan ligger. Hur ska vi tänka för att bygga istället för
att rasera?
- Arga föräldrar med trauma i bagaget - vad göra?
- Att informera så att det går fram även i stressade situationer - med rätt teknik
- Att bygga relation och tillit, som bygger på ömsesidig respekt
- Att arbeta långsiktigt för en hållbar patientrelation och ett hälsofrämjande arbetsliv
- Att bygga relation på tillit för att sedan kunna informera och ge råd om karies och friska tänder.
Målgrupp
Denna kurs riktar sig till tandsköterskor
Omfattning
6 digitala tillfällen på 2 timmar (totalt 12 timmar) och ca 18 timmars enskilt arbete - inläsning litteratur och träning i praktiskt arbete.
Datum: torsdagar 6/3, 13/3, 27/3, 10/4, 8/5 samt 22/5.
Grupp 1: alla dagar 7:45-9:45 med rast 15 minuter mitt i
Grupp 2: alla dagar 10:00-12:00 med rast 15 minuter mitt i
Efter antagningen sker gruppindelningen.
Kostnad
7300 kr för interna deltagare
13000 kr inkl moms för externa deltagare (varav moms 2600 kr)
Kontaktperson
Helene Rödjevi, kursadministratör
Kursgivare
Karin Sjögren, Odont dr, leg tandläkare, affärskommunikatör, tränare i motiverande samtal (MI) samt konsult i social arbetsmiljö